هیپوسپادیاس در کودک
نوشته شده توسط : سحر

تعریف هیپوسپادیاس:

هیپوسپادیاس وضعیتی است که زمانی رخ می دهد که آلت تناسلی به جای مجاری ادراری در نوک آلت تناسلی، در قاعده آلت تناسلی باز می شود. مجرای ادرار جایی است که ادرار از کیسه صفرا خارج می شود.

 

اگر کودک شما با هیپوسپادیاس متولد شد، می توانید نگران باشید. اما هیپوسپادیاس طبیعی است و شما نباید نگران مراقبت از کودک خود باشید. در واقع بعد از جراحی، ظاهر طبیعی کودک شما به حالت عادی باز می گردد. با درمان هیپوسپادیاس، مردان در بزرگسالی می توانند در نهایت عملکرد جنسی طبیعی داشته باشند.

 

هیپوسپادیاس

هیپوسپادیاس

 

علائم هیپوسپادیاس:

در هیپوسپادیاس، خروج ادرار در نوک اندام تناسلی نیست، بلکه در پایین اندام تناسلی است. شدت این بیماری در افراد مختلف متفاوت است. در بیشتر موارد، خروجی نزدیک گلان است. در موارد نادر، در وسط اندام تناسلی یا در قاعده اندام تناسلی رخ می دهد. به ندرت حفره زیر جوش است.

 

علائم و نشانه های هیپوسپادیازیس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

مجرای ادرار باید جایی غیر از نوک غده باشد.

انحنای آلت تناسلی

ادرار غیر معمول هنگام ادرار کردن

زمان مراجعه به پزشک:

اکثر نوزادان مبتلا به هیپوسپادیازیس به محض تولد در بیمارستان تشخیص داده می شوند.

 

با این حال، هیپوسپادیاس خفیف قابل تشخیص نیست. اگر علائم هیپوسپادیاس را در کودک خود مشاهده کردید، با پزشک خود مشورت کنید.

 

علل هیپوسپادیاس:

هیپوسپادیازیس در بدو تولد رخ می دهد (مادرزادی). علت دقیق این حادثه مشخص نیست. گاهی هیپوسپادیاس وارث می شود.

 

برخی از هورمون ها تولید ادرار و پوست را تحریک می کنند. هیپوسپادیازیس زمانی رخ می دهد که عملکرد این هورمون ها مختل شود.

 

عوامل خطر برای هیپوسپادیاس:

اگرچه علت هیپوسپادیاس هنوز مشخص نیست، اما عوامل محیطی و ژنتیکی وجود دارد. برخی از این عوامل:

 

سابقه خانوادگی. هیپوسپادیازیس در کودکان با سابقه خانوادگی شایع تر است.

 

مادر بالای 40 سال سن دارد. در برخی از مطالعات، بروز هیپوسپادیاس در کودکان با افزایش سن مادر افزایش می یابد.

 

سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی. دیدگاه‌های متفاوتی در مورد ارتباط بین آفت‌کش‌های مادر و هیپوسپادیاس وجود دارد، اما تحقیقات بیشتری برای تأیید این موضوع مورد نیاز است.

یکی از شایع ترین بیماری ها در پسران هیپوسپادیاس نام دارد. هیپوسپادیاس به این معنی است که مجاری ادراری در زیر غده باز می شود، نه در نوک غده. در واقع ناهنجاری ناشی از تولد فرزند و زوال جنین است.

 

از هر 300 تولد پسر، یک مورد به این بیماری مبتلا می شود. سطوح مختلفی از هیپوسپادیاس وجود دارد زیرا سر کانال می تواند در نواحی مختلف به جز نوک آلت تناسلی رشد کند.

 

مناطق تشکیل هیپوسپادیاس

مناطق هیپوسپادیا:

 

کمی زیر نوک آلت تناسلی

روی خط پاشنه (بالاتر از جایی که در هنگام ختنه برداشته شد)، روی شاخه اندام تناسلی

آلت تناسلی

غده زنانه کجا قرار می گیرد؟

نیمی از کیسه بیضه

پشت کیسه بیضه

کانال در تمامی موارد مشخص شده قابل باز شدن است. هرچه کانال بیشتر بازپس گرفته شود، کامل تر است.

عوامل خطر برای هیپوسپادیاس

عوامل زیر ممکن است خطر هیپوسپادیاس را در نوزادان افزایش دهد.

 

از نظر ژنتیکی

تحقیقات نشان می دهد که حدود 7 درصد از کودکان مبتلا به هیپوسپادیاس سابقه خانوادگی دارند. یعنی پدرش هم هیپوسپادیاس داشت. حدود 21 درصد از کودکان مبتلا به هیپوسپادیاس در خانواده، والدین یا خواهر و برادر دارند. رشد ژنتیکی در طول جنین بر ژن ها تأثیر می گذارد. بنابراین، ژن‌های غیرطبیعی مرتبط با هیپوسپادیاس ممکن است در افزایش خطر ابتلا به این بیماری در نوزادان پسر نقش داشته باشند.

 

سن مادر

سن مادر یکی از مهم ترین عوامل خطر در دوران بارداری است. هر چه سن مادر در دوران بارداری بیشتر باشد، خطر ناهنجاری های مادرزادی جنین بیشتر می شود. زنان بالای 35 سال بیشتر با نقایص مادرزادی از جمله هیپوسپادیاس متولد می شوند. هر چه دوره بارداری طولانی تر باشد، کیفیت تخمک پایین تر است.

وزن مادر

چاقی و افزایش وزن مادر در دوران بارداری خطر زایمان با هیپوسپادیاس را افزایش می دهد. هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد. بیماری هایی مانند فشار خون بالا و دیابت که معمولاً با چاقی همراه هستند، ممکن است عوامل خطر اصلی این نقص مادرزادی باشند.

 

زندگی مادر

به طور کلی، زندگی کافی نیست

بور می کند. خروجی مقرا (روزنه یا درز) به طور معمول در انتهای آلت تناسلی است که تا حدودی با پوست خشتنه‌گاه پوشانده شده است. مشکل اصلی این است که مجرای در قسمت زیرین آلت تناسلی در انتهای آن قرار می‌گیرد. خروجی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تا پایه کیسه بیضه (شدید) قرار داشته باشند. هیپوسپادیاس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

ظاهر کلاهک مانند خشتنه‌گاه: این به این دلیل است که پوست ختنه‌گاه تا زیر آلت تناسلی رشد نمی‌کند.

سفت شدن بافت زیر آلت تناسلی (خمیدگی رو به پایین نامیده می‌شود): این وضعیت آلت تناسلی را به پایین می‌کشد و نمی‌تواند به طور کامل صاف شود. هرچه خروجی مجرای دچار عقب‌تر باشد، خمیدگی رو به پایین‌تر می‌شود. در هیپوسپادیاس خفیف ممکن است هیچ انحنایی وجود نداشته باشد.

وجود

علل خاص هیپوسپادیاس ناشناخته هستند. با این، وجود ارتباط مشترک: پدران و برادران کودکان مبتلا به هیپوسپادیاس هستند، به احتمال زیاد این حالت غیرعادی وجود دارد. در طی هشت یا چند هفته اول رشد در رحم، آلت تناسلی مردانه و زنانه مشابه هستند. آلت تناسلی پس از هفته هشتم شروع به رشد می کند. بیماری در مجرای بیماری بین هفته‌های 9 و 12 حاملگی رخ می‌دهد.

 

عوامل خطر

عوامل خاصی در مادر ممکن است باعث افزایش خطر هیپوسپادیاس شوند، از جمله:

 

چاقی

سن بالای 35 سال

استفاده از درمان ناباروری برای کمک به باردار شدن. این عمل ممکن است منجر به قرارگیری مادر در پروژسترون شود، خطری که در طول روند لقاح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از موارد دیگر یا استفاده در دوران بارداری

سیگار کشیدن





:: برچسب‌ها: هیپوسپادیاس در کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: